fredag 27 augusti 2010

Ugnspannkaka

Här kommer receptet på den goa ugnspankisen jag gjorde igår. Den får mig alltid att minnas när man var liten och satt och pillade ur fläskbitarna. Det gjorde jag inte denna gång måste jag erkänna..;)

Jag hittade receptet i "vår kokbok" som är den ultimata kokboken. Varje människa borde ha den stående någonstans i köket om det så är i skafferiet. Den har alla grundrecept vilket är super för en nybörjare som jag själv.

Fläskpannkaka

Pannkakssmet:

3 dl vetemjöl
1/2 tsk salt
6 dl mjölk
3 ägg
Jag hade även i 1 tsk bakpulver.

200-300g rimmat fläsk (jag använde kassler)
2-3 äpplen (hade bara i 1st då det tog slut)
lite smör eller margarin

Sätt på ugnen på 225 grader och skär fläsket(kasslern) i små tärningar. Tag ut kärnhuset ur äpplena och skär dem i ringar.
Blanda mjöl, salt och bakpulver i en hög skål. Tillsätt hälften av mjölken och vispa till en jämn smet. Häll sedan i resten av mjölken och vispa sist i äggen.
Bryn fläsket med lite fett i långpanna. Häll i smeten och lägg ev på äppelringarna. Grädda i mitten av ugnen tills pannkakan "stannat" och fått fin färg ca 20-25 min.

Smaska i dig den med lite sylt och minns barndomen. ;)

Love Cat...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar