lördag 21 augusti 2010

Blåbärscheescake..

Vi fick besök av min sambos bror från Finland ihelgen och då fick jag chansen att äntligen göra lite cheesecake..OCh bullar och kakor men nu pratar vi om det viktigaste, cheesecake..:) Så jag tog och börja söka efter en ny för det är roligare att testa nya recept nu när man fick chansen. Det blev Tastelines blåbärs cheesecake..Jag tog bort lite socker men annars så följde jag receptet, vilket var ett tag sen jag gjorde..hehe.

Blåbärscheesecake.

Botten
200 gram digestivekex
75 gram smör
0,5 dl socker (tog bort)

Fyllning
200 gram blåbär
4 dl crème fraiche
3,5 dl kesella, 1 % fett
2 dl socker (ska ta bort nästa gång,Iaf 1 dl det vart mer sött än man tror)
1 tsk vaniljsocker
0,5 dl maizena
1 krm salt
3 st ägg

Tillagning
Botten:
Sätt ugnen på 150 grader. Kör kexen i mixer. Smält smöret och rör ner smulorna och sockret. Pressa ner blandningen ordentligt i botten av formen. Baka den ljusbrun, ca 12 minuter.

Fyllning:
Mixa blåbären till en slät puré. Blanda crème fraiche och kesella i en bunke. Tillsätt blåbärspuré, socker, vaniljsocker, maizena, salt och ägg. Häll massan i formen. Baka i 150 grader i ca 75 minuter eller tills den känns färdig när du sticker en provsticka i den. Låt kallna och ställ i kyl över natten. Lossa kanterna försiktigt med en kniv som spolats i varmt vatten.

Garnera med vit choklad som är riven på den grova delen av rivjärnet eller hyvlad med en kniv. Eller skit i det och lägg på lite bär..:) Pudra florsocker över.

Love Cat..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar