tisdag 10 augusti 2010

Mat-/bakdag..

Idag har jag haft en bra dag med massa matlagning och bakning.. Vi hade inget bröd hemma så då ville jag testa något nytt.. Det blev Rosenbröd som jag hittade, även denna gång, hos kaksmulan. Det blev riktigt gott men ganska små. Det är jätte bra för mig som ska gå ner i vikt eftersom man oftast äter lika många brödskivor trots storleken på dem så smått är riktigt gott för en sån som mig..;)

Rosenbröd ca 30st

4 dl mjölk
50 g jäst
75 g smör
1 ägg
1 tsk salt
1 msk socker
9dl vetemjöl
2 dl grov rågmjöl
Pensling: 1 ägg, sesam eller vallmofrön


Värm mjölken fingervarm, 37 grader. Smula ned jästen i en bunke och tillsätt mjölken. Rör om tills jästen är upplöst. Klicka ned smör (rumsvarmt) och tillsätt ägg, salt och socker. Blanda ned mjölet och arbeta samman till en blank och smidig deg. Låt jäsa under bakduk i ca 30 minuter. Stjälp upp degen på mjölat bakbord och arbeta den lätt. Dela den i små bitar och forma till runda bullar. Lägg på bakpappersklädd plåt och låt jäsa ytterligare ca 30 minuter. Pensla med uppvispat ägg och snitta dem på ytan med en vass kniv. Strö på sesam eller vallmofrön. Grädda i 250 grader i ca 7 minuter.

Testa den..Det är som sakt god och rolig att göra.. Baka, dela och njut.. :)

Love Cat..

1 kommentar:

  1. Hej, Kul att jag kan inspirera med lite recept. Det är alltid lika roligt när man ser någon som använder och uppskattar recepten.
    Kram Kaksmulan/Gun

    SvaraRadera