fredag 4 februari 2011

Sjukdom och världens godaste köttfärs..

Har nu legat däckad hela veckan i en äcklig förskylning med bara sherlock holms och älsklingsvovven som sällskap på dagarna. Känner mig dock bättre idag vilket ledde till att jag rensade ut skafferiet då det var något som har legat och luktat där inne. Vet nu att om man lämnar champinjoner i ett skafferi i tre månader så blir det en svart vätska av allt. Riktigt mysigt att hitta.. Tur att icas grönsakspåsar var riktigt vattentäta..:)

För någon vecka sen så gjorde jag världens godaste hamburgare..Hittade receptet (ännu en gång) i en av världens bästa bloggar enligt min mening vilket är Gourmetmorsans blogg.. Där har jag sparat många recept ifrån och detta är ett av dem och det måste jag dela med mig av..

Underbar hamburgare..

Gourmetmorsans hamburgare man inte kan leva utan..

500g blandfärs (använde fläskfärs då det var billigt just då)

1 ägg

1/2 dl havregryn (fiberhavregryn för min del)

1msk potatismjöl

2-3 msk koncentrerad kalvfond

1 gul lök

1 nypa salt

2 krm svartpeppar

1 nypa socker

Enklare än så här blir det inte..:

Kör löken i mixer så det blir en puré och
blanda sedan ihop alla ingridienser förutom färsen.

Sedan blandar du även ner färsen och formar blandningen till
hamburgare, järpar eller vad du nu vill ha för form på det.
Stek på medelvärme.

Jag serverade det  med vanligt rostbröd, hemmagjorda potatisklyftor och diverse grönsaker.
 Rostbrödet gör att det inte ser så fint ut på bild men det är fortfarande gott och billigare vilket gör mig riktigt glad..;)

Love Cat...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar