måndag 28 februari 2011

Att åka på kryssning..

Helgen är snart över och en ny arbetsvecka startar..Ska bli kul och träffa arbetskamraterna nu efter ålands kryssningen vi var på nu i helgen.Vi hade så tokroligt med både Elvisimitatör samt en lite överförfriskad ullareds-Morgan som raggade på min ena arbetskamrat. Lite slemmigare än vad jag trodde han skulle va men vem blir inte det efter den över-en-natt-kändisskap han utstått..
  Hur som haver så var det otroligt roligt och jag är nu pigg igen efter en skön söndag med långpromenad och massa lek i hundgården. Ska dock snart gå o lägga mig. Borde ha gjort det för ett bra tag sen insåg jag nu när jag tittade på klockan..;) Jag ville dock bara bjuda på ett paj recept som jag blandat ihop efter några ggr som jag ofta använder då det börjar tryta i pengapungen. Man använder vad man nu har hemma för olika slattar.. Den är perfekt att använda när man ätit tacos t.ex. eftersom man då bara blandar i köttfärsen, majs och andra grönsaker samt ett litet tips är att kasta i lite böner i mixen då de inte känns av så mycket i smaken eller konsistensen utan bara ligger där och är nyttiga..;) Den ger också flera portioner så man får några luncher ut av den.. Fråga bara min sambo som levde på den medans jag var på kryssning både till frukost lunch och middag..:)

 



 


Cattis pajskal samt äggstanning

Deg: 
1 dl vetemjöl
1 dl rågsikt
1 dl fiberhavregryn
1 tsk bakpulver
1 dl mjölk
0,5 dl flytande matfett

1. Sätt ugnen på 200 grader.
2. Blanda samman alla ingredienser tills den blir som en deg
3. Tryck ut degen i en form, gärna en springform för enkelhetensskull.
4. Förgrädda i ugnen ca 10 min.

I denna paj använde jag:
400g tacofärs (alltså köttfärs stekt och kryddat med tacokryddor)
en halv burk majskorn
en rödlök
en liten burk svarta bönor (färdiga på burk)


Äggstanning:

2 st ägg
2 dl mjölk
salt och peppar samt olika kryddor beroende på vad det är för paj du gör. I mitt fall använde jag oregano och vitlökspulver.


1. Vispa samman alla ingredienser till stanningen.
2. Häll i allt det du vill ha i pajen (t.ex. kyckling, fetaost och soltorkade tomater eller tacofärs, majs, nachochips fast i detta fall det ovanstående.)
3. Häll över stanningen sakta över hela då det lätt känns som att man har för lite. Det behöver inte täcka dock men försök och ha det så spritt som möjligt.
4. Sen gräddar du hela pajen i ca 30 min på 200 grader.


Jag fick för mig att jag skulle skicka in denna paj till en av mina favoritbloggar och som har hängt med mig sen jag började läsa bloggar. Hon har nu ganska nyligen börjat med månadens matutmaning vilket jag tycker är väldigt kul och spännande.. Förra månaden var det en rattatui(dålig stavning i know) men då jag aldrig har testat att göra, smakat eller hört talas om (mer än filmen) så fegade jag ur men paj har man ju gjort några ggr så det är ju perfekt att skicka in mitt allra första mattävlingsbidrag någonsin till henne känns riktigt kul..:) Ni kan läsa mer om utmaningen HÄR .. Samt kolla in resten av hennes blogg. Hon är verkligen super duktigt. 


Har även idag klickat hem en ny kamera.. Väldans billig så troligen är det inte en super kamera men den måste vara bättre än den jag har på mobilen så vi kan ju hoppas att bilderna här på bloggen kommer bli bättre här framöver..:)

Love Cat...

1 kommentar:

  1. Vad gott med paj =)
    Jag har en tävling på min sida där du kan vinna ett supersnyggt förkläde =)
    Trevlig helg
    /Nellie

    SvaraRadera