måndag 21 februari 2011

Nybakat bröd på morgonen..

Som jag skrev i förra inlägget så har jag haft en underbar helg..:) Våran lördag började med att jag insåg att vi inte har någon frukost hemma.. Då kom jag på att jag läst i någon blogg om bröd i stekpanna.. Kom dock inte på vart jag hade läst det så jag fick ta och googla det.. Då hittade jag inne på en bra sida som jag glömt bort att jag var medlem i nämligen kokaihop.se.Där fanns ett underbart enkelt recept som gick snabbt att göra. Fick dock ta och ändra lite då jag inte hade allt..


Mjukt pannbröd

2,5 dl filmöjlk
0,25 dl honung (ska dock ta och testa med sirap istället nästa gång)
0,5 tsk salt
3,5 dl vetemjöl
2 dl rågsikt
0,5 tsk bikarbonat

1.Blanda vetemjölen och rågsikten tillsammans med bikarbonat.
2. Mät upp filen i en annan bunke. Tillsätt honung, salt och mjölblandningen.
3. Arbeta ihop till en smidig deg.
4. Dela degen i 10 bitar och kavla ut på ett mjölat bord till runda kakor. Gör de tunna för de växer i pannan sen.
5. Nagga plattorna med en gaffel innan du steker dem i en medelvarm panna utan smör ca 2-3 min på varje sida.

Receptet är på tio kakor men då vi bara var två stycken som skulle äta så valde jag att bara steka 5 bröd på lördagsmorgonen och så la jag in resten av degen i kylen och stekte de på söndagsmorgonen istället vilket funkade superbra..:) Tänk även på att de faktiskt var väldigt mättande så jag klarade mig på två stycken länge och ni vet hur mycket jag älskar bröd..;)

Nu tror jag att det kommer bli en långpromenad i det fina vädret och sen lite pyssel.. Det kommer kanske upp lite bilder här senare..:)

Love Cat..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar