måndag 3 januari 2011

Sista nyårsinlägget..

Här kommer sista inlägget om nyårsmiddagen och vad är det bästa att avsluta med om inte efterrätten? :) Och det var verkligen en underbar avslutning på middagen..Efterrätten var det som faktiskt konstigt nog var det svåraste att komma på vad vi skulle välja och som jag la ner minst energi på att leta reda på vilket för er som känner mig väl är en väldigt skum händelse..hehe..Hur som haver så vart det en underbar härlig efterrätt och väldigt enkel att göra och som jag förberedde innan maten då den kan stå i kylen ett tag..Fanns en kvar i kylen dagen efter och som jag och fredrik satte i oss med en massa "mmm" ljud så den klarar sig ett tag..:)

Då jag är en klant så hade jag glömt att skriva hallon på handlingslistan men som tur är så hade vi lite frysta björnbär i frysen så det fick bli det istället.. Jag tyckte det vart mycket godare än det hade blivit med hallon men där håller inte Fredrik med men men..;)

Vaniljpannacotta med björnbär.


1 vaniljstång
5 dl grädde
1 dl gelésocker

Skåra vaniljstången och skrapa ur fröna i en kastrull och lägg i vaniljstången. Blanda ner grädden och sockret och låt det koka upp och koka en liten liten stund..Ca en halv minut. Ta sedan ut stången och häll upp blandningen i fina glas eller formar och låt stelna i kylskåpet..Lägg sedan upp björnbären precis innan servering..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar