lördag 1 januari 2011

Nyårsmaten..

Nu är även nyårsafton över och jag är väldigt nöjd över min kväll..Vart riktigt mysig trots att hunden fick lite spel på raketerna.. Men han är ju iaf inte rädd så jag får väll vara glad..:)

Maten igår vart över förväntingarna måste jag säga.. Det vart mycket godare än jag någonsin trodde.. Det började med vitlök och ost gratinerad hummer till förrät för att sen övergå till en parmainbakadtorsk med mos och citronsås till huvudrätt och slutade sen med vaniljpannacotta med björnbär.. Vi skulle äta ost och kex på kvällen men vi höll oss så mätta på all mat och snacks att de fick vänta. Det kommer troligen bli till lite lördagsmys ikväll istället..;)

Ni ska få receptet på den gratinerade hummern jag gjorde igår som blev en galen hit.. Då jag inte hittade något recept som fall mig i smaken så hittade jag på en liten egen som jag sen fick veta tydligen är det vanligaste receptet på humer..Haha..Hummer är ju inte något som brukar vara på våran matlista här hemma så vad vet jag..Det vart tok gott i vilket fall och jag kommer ta åt mig äran i vilket fall..;)

Gratinerad Hummer á la Cattis

2 hummrar (räcker med en halv till förrät var då man blev mättare än man trodde)1 rund vitlökssmör (använde hela då vi älskar vitlök)
ca 1,5dl riven västerbottenost

1. Dela hummrarna i två halvor och ta ur köttet ur klorna.
2. Lägg hummrarna på ett ungsäkertfat och lägg över köttet från klorna på halvorna.
3. Skär smöret i skivor och lägg på halvorna och sprid sedan över osten.
4. Ställ in allt i ugnen på 180 grader i ca 8 min.

Då våran hummer inte var riktigt tinad så körde jag in den i ca 6 min innan jag la på smöret och osten vilket funkade bra..

Hoppas det nya året blir underbart..Jag har en bra känsla för det här året så vi får se om jag har rätt..:)

Har ni några nyårslöten?

Love Cat..

1 kommentar:

  1. ja jag har att jag ska tvinga cissi att träna.. för det är nog lättare än att tvinga mig själv.. sen att jag tränar med henne det är en annan sak..:P ( ja jag vet att jag är skum)

    SvaraRadera